РЕШЕНИЕ
№775
взето на заседание на Общински съвет - Казанлък,
проведено на 29.09.2022 г., Протокол №43
Относно: ОС_1847/09.08.2022 г. - Доклад от Драгомир Петков - зам.-кмет на Община Казанлък, оправомощен със Заповед №1276/05.08.2022 г. с проект за решение относно приемане на Отчет за касово изпълнение на общинския бюджет и сметките за средства от Европейския съюз, състоянието на общинския дълг и на лицата по чл.8а от ЗОД към 31.12.2021 г.
Мотиви: Кметът на общината докладва пред Общински съвет: „I. Отчет за касово изпълнение на общинския бюджет и сметките за средства от Европейския съюз към 31.12.2021 г.
На основание чл. 140, ал. 1, от Закона за публичните финанси, чл. 44, ал. 1, т. 7 от Закон за местното самоуправление на местната администрация, чл. 9 ал. 1 от Закона за общинския дълг и Наредба №28 на Общински съвет Казанлък за условията и реда за съставяне на бюджетната прогноза за местни дейности, за съставяне, приемане, изпълнение, изменение и отчитане на общинския бюджет и за управление на общински дълг на Община Казанлък, представям на Вашето внимание сборен отчет за изпълнение на приходите и разходите по бюджета и сметките за средствата от Европейския съюз на Община Казанлък, за периода от 01.01.2021г. до 31.12.2021г.
Бюджета за 2021 година е приет с Решение №350 от 09.02.2021г., изменен с Решение №396 от 27.04.2021г., изменен с Решение №477 от 29.07.2021г., изменен с Решение №509 от 30.09.2021г., изменен с Решение №554 от 25.11.2021г., изменен с Решение №575 от 20.12.2021г. на Общински съвет – Казанлък.
Отчетът за касовото изпълнение на бюджета и сметките за средствата от Европейския съюз е съставен съобразно българското законодателство и указанията на дирекция „Държавно съкровище“ към Министерство на финансите с ДДС 07/31.12.2021г. -за изготвяне и представяне на отчетите за касово изпълнение на бюджетите, на сметките за средства от Европейския съюз и на сметките за чужди средства към 31.12.2021 г.
Сметна палата извърши проверка на Годишния финансов отчет на Община Казанлък за 2021 година, като доклада от извършената проверка e с „Немодифицирано мнение“ („Без резерви“).
Началният план по бюджета на общината за 2021 г. е в размер на 75 927 361 лв., като в т .ч. взаимоотношения между Централния бюджет и община Казанлък е в размер на 49 586 558 лв., от които за делегирани от държавата дейности 43 775 858 лв. и за местни дейности 5 810 700 лв. - от изравнителна субсидия – 4 357 700 лв., от за зимно поддържане и снегопочистване на общинските пътища – 196 600 лв., от целева субсидия за капиталови разходи – 1 256 400 лв.
Уточненият план на приходите на община Казанлък към 31.12.2021 г. възлиза на 86 553 228 лв., вследствие на корекции във взаимоотношенията на общината с Централния бюджет, предоставени целеви трансфери от ресорни министерства и дарения от страната.
Отчетът на приходите към 31.12.2021 г. е в размер на 73 734 807 лева, което е 85.2 на сто от уточнения план, в т.ч. приходи за делегирани от държавата дейности 47 994 582 лв. и приходи за местни дейности 25 740 225 лв.
Изпълнение на отделните видове данъци е както следва:
ИМУЩЕСТВЕНИ И ДРУГИ ДАНЪЦИ |
Отчет 31.12.2020 г. |
План 2021 г. |
Отчет 31.12.2021 г. |
изпъл. план 2021 г. |
Патентен данък |
83 082 |
72 000 |
76 663 |
1.06 |
данък в/у таксиметров превоз на пътници |
72 150 |
69 000 |
65 575 |
0.95 |
Имуществени данъци. в т.ч. |
5 825 443 |
5 506 500 |
6 540 237 |
1.19 |
Данък върху недвижимите имоти |
1 666 197 |
1 615 000 |
1 763 006 |
1.09 |
Данък върху превозните средства |
3 109 608 |
3 000 000 |
3 343 618 |
1.11 |
Данък на придобиване на имущество по дарение и възм. начин |
1 024 593 |
850 000 |
1 401 961 |
1.65 |
Туристически данък |
23 388 |
41 000 |
30 305 |
0.74 |
Други данъци |
1 657 |
500 |
1 347 |
2.69 |
Всичко имуществени данъци |
5 980 675 |
5 647 500 |
6 682 475 |
1.18 |
При планирани 1 615 000 лв. приходи от този вид данък, изпълнението е 1 763 006 лв., т.е. 109 % изпълнение на плана.
При планирани 3 000 000 за 2021 година, изпълнението е в размер на 3 343 618 лв., или 111% изпълнение от годишния план.
Патентен данък и данък върху таксиметровия превоз на пътници
От двата данъка са постъпили 1142 238 лв., от които 65 575 лева са отчетени от данъка върху таксиметровия превоз. Тенденцията при патентния данък, като вид данък с постоянно намаляващ кръг задължени лица се запазва и приходите от него са с все по-ниско ниво.
При планирани 850 000 за 2021 година, изпълнението е в размер на 1 401 961 лв.
При планирани за годината имуществени данъци и други данъци в размер на 5 647 500 лв., отчетът към 31.12.2021 г. е 6 682 475 лв. или преизпълнение със 118% и с над 700 хил. лева повече от отчетени приходи спрямо същия период за 2020 г.
Неданъчни приходи
Тук се включват приходи от собственост, общински такси, приходи от продажби на имущество и други неданъчни приходи. Отчетените неданъчни приходи и капиталови помощи и дарения по бюджета на общината към 31.12.2021 г. са в размер на 12 943 317 лв.
По видове изпълнението на неданъчните приходи е както следва:
Неданъчни приходи |
Отчет 31.12.2020г. |
План 2021 г. |
Отчет 31.12.2021г. |
изпъл. план 2021 г. |
Приходи от собственост - наем на земя, наеми на имущество, услуги |
1 716 288 |
2 042 920 |
2 328 930 |
1.14 |
Общински такси (§27-00) |
6 918 805 |
6 555 804 |
7 789 380 |
1.19 |
Глоби, санкции, наказателни лихви (§28-00) |
455 742 |
461 257 |
459 534 |
1.00 |
Други приходи §36-00 |
358 694 |
441 758 |
378 920 |
0.86 |
ПРИХОДИ ОТ ПРОДАЖБА |
1 706 021 |
2 659 323 |
2 295 192 |
0.86 |
Приходи от концесии |
44 959 |
35 850 |
46 029 |
1.28 |
Внесен ДДС и др. данъци върху продажбите |
-624 495 |
-756 571 |
-544 633 |
0.72 |
Неданъчни приходи |
10 576 014 |
11 440 341 |
12 753 352 |
1.11 |
Помощи и дарения от страната и чужбина |
270 271 |
188 895 |
189 965 |
1.01 |
Неданъчни приходи и капиталови помощи и дарения |
10 846 285 |
11 629 236 |
12 943 317 |
1.11 |
Към месец декември 2021 година изпълнението на неданъчни приходната спрямо плана е 111% и е с над 2 млн. лв. повече спрямо отчета за 2020 година.
Общата стойност на получените трансфери по проекти е 2 939 909,52 лева в т.ч.:
Първоначалният план на разходите по бюджета на община Казанлък за 2021 г. е в размер на 75 927 361 в т.ч. за делегирани от държавата дейности 46 797 474 лв. за местни дейности 29 129 887 лв. и за дофинансиране на делегирани от държавата дейности 1 333 254 лв.
Във вследствие на корекции във взаимоотношенията на общината с Централния бюджет с писма от МФ, предоставени целеви трансфери от ресорни министерства и дарения от страната, уточненият план към 31.12.2021 г. е в размер на 86 533 228 лв., в т.ч. за делегирани от държавата дейности 52 555 495 лв., за местни дейности 32 402 247 лв. и за дофинансиране на делегирани от държавата дейности 1 575 486 лв.
Отчетът на разходите по бюджета са в размер на 73 734 807 лв., разпределени по следния начин:
65% от отчета за касово изпълнение на бюджета са разходите за фонд работна заплата, 28% за издръжка, субсидии, стипендии, обезщетения и помощи за домакинства, лихви, данъци на Община Казанлък и всичките ú 52-ма второстепенни разпоредители с бюджет и 7% са отчетни за капиталови разходи.
Разходи за делегирани от държавата дейности в размер на 47 994 582 лева, съобразени с единни разходни стандарти, Закона за Държавния бюджет на Република България за 2021 година, Решение №790 от 30.10.2020г. на МС за приемане на стандарти за делегираните от държавата дейности с натурални и стойностни показатели през 2021 година.
Разходи за местни дейности е размер на 24 783 023 лева.
Финансовият ресурс за обезпечаване на тези разходи са общинските данъчни и неданъчни приходи, трансферите за капиталови разходи, обща изравнителна субсидия и преходния остатък от общинските приходи и целеви трансфери от министерства и ведомства. Разходите са разпределени по функции и дейности за издръжка и капиталови.
Във функция „Общи държавни служби“ са отчетени разходите за общинската администрация, разходите на деветнадесетте населени места в Общината и за дейността на Общински съвет-Казанлък.
Във функция „Отбрана и сигурност“ са отчетени средства в размер на 38 304 лева, по споразумение с МВР за погасяване на просрочени задължения от 2008 година.
Във функция „Образование“ са отчетени разходи за издръжката на тринадесетте детски градини и техните филиали на територията на Община Казанлък, за ученическите и почивните лагери, за издръжка на училищните автобуси, както и средствата за общинска програма „Закрила на детето“.
Във функция „Здравеопазване“ са отчетени разходите за издръжка на детски ясли и яслени групи към детски градини и дейността на Общинското предприятие „Кухня майка, в т.ч. Детска млечна кухня“. Тук се отчетени и средства за подпомагане на семейства с репродуктивни проблеми, за подпомагане на млади лекари, работещи в медицински заведения на територията на Община Казанлък за включване в обучение за медицинска специалност и помощи за лечение и скъпоструващи операции.
Тук се плануват и отчитат субсидии към МБАЛ „Д-р Хр. Стамболски“ за допълнително финансиране на персонала в ковид отделенията. Във функцията се планират и отчитат разходите за ремонт/субсидиите към ДКЦ „Поликлиника“ Казанлък.
Във функция „Социално осигуряване, подпомагане и грижи“ са отчетени бюджетни средства за фонд работна заплата, осигуровки и издръжка на Домашен социален патронаж, за издръжка на клубове на пенсионера, инвалида, за програми по временна заетост и програма личен асистент с осигурени средства от МТСП.
Във функция „Жилищно строителство, благоустройство, комунално стопанство и опазване на околната среда“ са отчетени средства за ВиК, улично осветление, чистота, озеленяване, опазване на околната среда, ремонт и поддържане на пътища и улици. Във функцията е разчетена голямата част от бюджета на ОП „Комунални дейности и поддръжка на инфраструктурата“ в направленията – Чистота, Озеленяване, Осветление на улици и площади, Строителство, Изграждане, ремонт и поддръжка на улични платна“.
Във функция „Почивно дело, култура, религиозни дейности” са отчетени средства за заплати, осигуровки и издръжка на Театър „Любомир Кабакчиев“, Художествена галерия – Казанлък, ЛХМ „Чудомир“, Посетителски център „Музей на фотографията и съвременните аудиовизуални изкуства“, ОБ „Искра“. Във функцията са отчетени и средствата за спортен, младежки, културен и международен календар, за поддръжка на спортни бази, субсидии за спортните клубове и помощи за социални погребения.
Във функция „Икономически дейности и услуги” са разчетени средства за заплати, осигуровки и издръжка на Обществения посредник, на звената към Община Казанлък - „Паркинги и кратковременно паркиране“, „Обслужване на Общински сграден фонд“ „Администрация в кметства“ и звено „Други дейности по икономиката". В тази функция са разчетени и разходите по снегопочистване, ремонт на четвъртокласна пътна мрежа, издръжка на приюта за безстопанствени животни, средствата за туристическия календар.
Във функция „Разходи некласифицирани в други функции” са отчетни разходите за лихви.
Отчетът на разходи за дофинансиране на делегирани от държавата дейности е в размер на 957 202 лева. Тук са отчетени разходите за дофинансиране на фонд работна заплата на Общинска администрация и средства за ИМ „Искра“ и капиталовите трансфери към ДКЦ „Поликлиника“ – гр. Казанлък по проект с НДЕФ и МБАЛ „Д-р Хр. Стамболски“ за закупуване на апаратура.
Разходите са съобразени с годишните цели и приоритети, възможните ресурси и източници на финансиране. Разходите за персонал са съобразени с нормативните възможности и ограничения. В тях се включват средства за заплати, средства за допълнителни възнаграждения, работно облекло, СБКО и други социални разходи, обезщетения и дължими осигуровки от работодателя.
В съответствие с разпоредбите на Министерството на финансите е разработена информацията за капиталовите разходи на общината за 2021 г. Инвестиционната програма е приета с Решение №350 от 09.02.2021г., изменен с Решение №396 от 27.04.2021г., изменен с Решение №477 от 29.07.2021г., изменен с Решение №509 от 30.09.2021г., изменен с Решение №554 от 25.11.2021г., изменен с Решение №575 от 20.12.2021г. на Общински съвет – Казанлък.
В съответствие с чл.94 ал.3, т.6 от ЗПФ общинският съвет с решението за приемане на бюджета на общината одобрява и разпределя целевата субсидия за капиталови разходи, определена с чл.50 от ЗДБРБ за 2021г. по обекти за строителство и основен ремонт, за материални и нематериални активи и за проучвателни и проектни работи. Общината разпределя средствата за капиталови разходи в съответствие с национални, регионални и секторни политики, като приоритет е осигуряването финансирането на преходните обекти.
Паричните постъпления от продажба на общински нефинансови активи се разходват за финансиране изграждането, за основен и текущ ремонт за социална и техническа инфраструктура, както и за погасяване на ползвани заеми за финансиране на проекти на социална и техническа инфраструктура, съгласно чл.127. ал. 2 от ЗПФ.
С капиталовите разходи се акцентира върху неотложни ремонти - внедряване на мерки за енергийна ефективност, газификация на детски градини и детски ясли, изграждане на алеи, оформяне на междублокови пространства, реконструкция на улично осветление, ремонт на тротоари и подобряване на организацията на движението.
За периода от 01.01.2021 г. – 31.12.2021 г. отчетните капиталови разходи са 8 932 791 лв.
Общия размер на целева субсидия от държавния бюджет по §§31-13 е 1 256 400 лв. за 2021 година, от които са усвоени 733 503 лв.
522 897 лева неусвоени по §§31-13, от които 507 012 лева се формира от шест неизпълнени обекта, а остатъка 15 885 лева е разлика между планова и отчетна стойност по изпълнените обекти. Средствата ще бъдат прехвърлени за същите обекти в бюджет 2022 година.
От преходен целеви остатък са усвоени 1 497 295 лв. от уточнени 1 497 393 лв. от които:
От собствени бюджетни средства са усвоени 1 773 343 лв..
От други източници за финансиране – 1 088 035 лв., от които 431 161 лв. за изграждане на ВИК в град Крън, 64 857 лв. от РИОСВ със средства по ДОПК за рекултивация депо в с. Шейново, 541 263 лв. за рекултивация на депо с. Черганово с източник на финансиране ПУДООС.
Размерът на разходени средства за капиталови разходи от ЕС е 3 726 577 лева.
Извършените капиталови разходи за основен ремонт и за придобиване на материални и нематериални дълготрайни активи, в т.ч. и за придобиване на сгради са отразени по съответните параграфи от ЕБК в отчетите за касово изпълнение на бюджет и СЕС, както и в съответните счетоводни сметки от СБО в оборотните ведомости, съобразно изискванията регламентирани от на МФ.
Община Казанлък със собствени средства и средства от приходи с разпореждане с общинска собственост извършва текущи ремонти на пътните платна, тротоари, междублокови пространства.
През 2020 година с ПМС382 община Казанлък получи 450 000 лева и извърши ремонт на три велоалеи – до град Крън, до с. Овощник (с. Розово) и до с. Бузовград. Към 31.12.2021г. средства са отчетени и са възстановени 5,68 лв. остатък по сметката на МФ.
Показателя "Поети ангажименти за разходи" представлява 30,59% от средногодишния размер на отчетени разходи за последните четири години при ограничение 50%.
Съгласно чл. 88. От ЗДБРБ за 2021 година Ограничението по чл. 94, ал. 3, т. 2 от Закона за публичните финанси не се прилага за ангажименти за разходи по сключени договори от общината през 2019 г.- 2021 г.. Размера на сметка 9200 без целеви договори е в размер на 18 268 006,70 лева, представляващи 29,79% от средногодишния размер на отчетени разходи за последните четири години при ограничение 50%.
Просрочените вземания на Община Казанлък към 31.12.2021 г. възлизат общо на 98 775 лв. осчетоводени по съответните задбалансови сметки както следва:
Просрочените вземания по сметка 9913 в размер на 98 489 лева са само при ПРБ-Община Казанлък, като в това число са отчети просрочени лихви в размер на 22 602 лв. Част от просрочените вземания са несъбрани наеми от наематели на общински жилища. Има и просрочени наеми на общински обекти и площи с търговско предназначение, както и наеми за земеделска земя, мери и пасища. Част от просрочията в размер на 20 629 лв. са несъбираеми и са от преди 2016 година, останала част 55 258 лв. са трудно събираеми.
Периодично на задължените лица се изпращат информационни писма или телефонни обаждания.
По сметка 9912 са разчетени просрочени вземания на второстепенните разпоредители с бюджет – ДГ №6 „Еделвайс“, ДГ №7 „Буратино“ . Просрочията представляват несъбираеми такси за детски градини.
Към 31.12.2021 г. Община Казанлък няма просрочени задължения.
За да се осигури разплащане на просрочените задължения общината е създала необходимата организация за ефективно, ефикасно и икономично използване на бюджетния ресурс.
II. Годишен отчет за състоянието на общинския дълг за 2021 година и на лицата по чл.8а от Закона за Общинския дълг.
На основание чл. 9, ал.1 и ал.2 от Закона за общинския дълг /ЗОД/, Кмета на Общината изготвя годишен отчет за състоянието на общинския дълг и дълга на лицата по чл.8а от същия закон и го внася за разглеждане и приемане в Общински съвет .
В изпълнение на това задължение, представям на Вашето внимание Годишен отчет за структурата и състоянието на общинския дълг и дълга на лицата по чл.8а от ЗОД към 31.12.2021 година, както следва:
Вид на кредитора |
Предназначение на дълга |
Размер на дълга към месеца, предхождащ избрания период (лв.) |
Усвоени средства през избрания период (лв.) |
Извършени погашения по главница за избрания период (лв.) |
Извършени разходи (лихви, такси, комисионни и др) за избрания период (лв.) |
Размер на дълга към края на избрания период (лв.) |
ДЗЗД "ФУГ" |
Съфинансиране съвместна подкрепа между финансов инструмент в комбинация с безвъзмездна фин. помощ по проект "Светът на траките" по ОПРР |
139 574 |
497 849 |
0 |
6 484 |
637 423 |
"ФЛАГ" ЕАД |
Финансиране на допустими разходи за изпълнението на одобрен проект „Светът на траките“ по ОПРР |
1 507 613 |
2 105 856 |
0 |
82 463 |
3 613 469 |
"ФЛАГ" ЕАД |
Финансиране на допустими разходи за изпълнението на одобрен проект "Интегр.градски транспорт на град Казанлък – Етап 1“ ОПРР |
1 550 000 |
0 |
1 550 000 |
17 851 |
0 |
"ФЛАГ" ЕАД |
Финансиране на допустими разходи за изпълнението на одобрен проект „Изграждане на социални жилища", ОПРР |
0 |
240 711 |
0 |
1 086 |
240 711 |
|
|
3 197 187 |
2 844 416 |
1 550 000 |
107 884 |
4 491 603 |
Размерът на общинския дълг към 31.12.2021 г. по бюджетни сметки е в размер на 4 491 603 лв. Поетия нов общински дълг поет през 2021г. е в размер на 2 844 416 лв.
Общо извършени плащания през годината са в размер на 1 657 884 лв., от които нито един не попада в ограниченията на съотношението на чл.32, ал. 1 от ЗПФ.
В ограничението по чл.84 от ЗДРБ 2021г. попадат само извършените плащания към ФОНД ФУГ в размер на 6 484 лв., които представляват 0,03% от средногодишния размер на собствените приходи и общ изравнителна субсидия за последните три години, при ограничени 18%.
Годишен размер на плащанията по дълга |
x 100 < 15% |
|
Средногодишния размер на собствени приходи и обща изравнителна субсидия за последните три години |
||
При изчисляване на съотношението не се включват плащанията по дълга по чл. 3, т. 5 от ЗОД, плащания по заеми от лица, попадащи в сектор "Държавно управление", съгласно чл.32, ал.5 от ЗПФ, както и по заемите от Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда (ПУДООС), Фонд „Енергийна ефективност и възобновяеми източници и „Фонд за органите на местното самоуправление в България - ФЛАГ" – ЕАД ", заеми от други общини, годишния размер на плащанията по дългосрочни договори с гарантиран резултат (ЕСКО договори - съгласно чл.85 от ЗДБРБ за 2018 г.); плащанията по главницата на съществуващ дълг със средства от нов дълг, който е поет за рефинансирането му.
Общо извършени плащания по дълга за 2021г. за главници и други разходи 1 657 884 лева. От които:
Средногодишен размер на изравнителната субсидия /без средствата за зимно поддържане/ и собствените приходи на Община Казанлък за периода 2018 г. – 2020 г. е 19 809 556 лева.
Съотношението на плащанията по дълга на Община Казанлък за 2021 година спрямо средногодишния размер на изравнителната субсидия и собствените приходи за последните три години е 0,00%.
Към този показател плащанията, които се изключват са в размер на 1 651 400 лв. и съотношението е 0,03%.
Съгласно изискванията на действащото законодателство, в срок не по-късно от 10-то число на следващия месец се отразяват текущите промени в обстоятелствата на поетия дълг и се информира Министерство на финансите за промяна в данните за дълга, чрез отразяване на информацията в „Регистър общински дълг”. Това свое задължение община Казанлък изпълнява стриктно и в указаните срокове.“
Общински съвет - Казанлък, на основание чл.21, ал. 1, т. 6 и т.23 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, чл. чл.9, ал.3 от Закона за Общински дълг, чл. 140 от Закона за публичните финанси и Наредба №28 за условията и реда за съставяне на бюджетната прогноза за местни дейности, за съставяне, приемане, изпълнение, изменение и отчитане на общинския бюджет и за управление на общинския дълг,
Р Е Ш И:
1. Приема Отчета за касово изпълнение на бюджета на Община Казанлък към 31.12.2021 г. и средства от Европейския съюз заедно с одитирания отчет и одитно становище на Сметната палата за заверка на годишния финансов отчет на общината за 2021 година..
2. Приема годишния отчет за състоянието на общинския дълг и дълга на лицата по чл.8а от Закона за общинския дълг за 2021 година.
Настоящият акт да се изпрати на Областния управител на Област Стара Загора, Кмета на Община Казанлък и обществения посредник в седемдневен срок от приемането му.
Препис от решението да сe изпрати на Районна прокуратура - Казанлък за преглед по реда на общия надзор за законност.
Настоящият акт може да се върне за ново обсъждане на Общинския съвет по чл. 45, ал. 5, изр. 1 от ЗМСМА в седемдневен срок от получаването му.
Настоящият акт може да се обжалва в 14-дневен срок пред Административен съд – Стара Загора.
Адресат на акта: Кметът на Община Казанлък за всички задължени лица.
Участвали в поименно гласуване 30 общински съветници, от които „За” 30.
Вярно с оригинала!
ПРОТОКОЛИСТ: ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ОбС: (п)
(Гл. спец. Т. ИВАНОВА) (НИКОЛАЙ ЗЛАТАНОВ)