РЕШЕНИЕ
№ 874
взето на заседание на Общински съвет - Казанлък,
проведено на 10.01.2023 г., Протокол № 48

Относно: ОС_2099/09.01.2023 г. - Доклад от Галина Стоянова - Кмет на община Казанлък с проект за решение относно увеличение на размера на дългосрочен общински дълг, поет с Договор за финансиране на допустим проект № 19F-001851/07.08.2019 г. и Решение № 1081/27.06.2019 г. на Общински съвет - Казанлък, във връзка с реализация на проект „Светът на траките“ по Процедура BG16RFOP001-6.002 „Развитие на туристически атракции“, Приоритетна ос 6: „Регионален туризъм“ на Оперативна програма „Региони в растеж“ (ОПРР) 2014-2020, Административен договор за предоставяне на БФП № РД-02-37-135/26.11.2019 г. (№ от ИСУН – BG16RFOP001-6.002-0002-C01)


Мотиви: Кметът на общината докладва пред Общински съвет: „Община Казанлък изпълнява проект BG16RFOP001-6.002 „Светът на траките“, Процедура BG16RFOP001-6.002-0002 „Развитие на туристически атракции“, Приоритетна ос 6: „Регионален туризъм“ по Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020 г., за който са сключени АДБФП № РД-02-37-135/26.11.2019 г. (№ от ИСУН BG16RFOP001-6.002-0002-C01) с ОПРР и Договор за финансиране на допустим проект № 19F-001851/07.08.2019 г. с Фонд за устойчиви градове ДЗЗД (ФУГ).

В рамките на проект „Светът на траките“ са налице следните не-приключили договори с изпълнители на обществена поръчка за строителство:

1. Договор № Д07-8/19.02.2021 г. (ИСУН № BG16RFOP001-6.002-0002-C01-S29), сключен между Община Казанлък и „СК Билдинг“ АД, с предмет „Строително-монтажни работи по изграждане на Туристически комплекс „Светът на траките“, на обща стойност 3 287 443,67 лв. с ДДС. Финансиране - безвъзмездна финансова помощ: 2 098 509,41 лв. с ДДС и финансов инструмент: 1 188 934,26 лв. с ДДС.

2. Договор № Д07-3/18.03.2020 г. (ИСУН № BG16RFOP001-6.002-0002-C01-S01), сключен между Община Казанлък и „ПИ ЕС ПИ“ ЕООД, с предмет „Строително-монтажни и консервационно-реставрационни работи за обект Тракийска гробница и култов комплекс „Оструша“, на обща стойност 1 443 121,74 лв. с ДДС; Финансиране – изцяло безвъзмездна финансова помощ.

Към датата на подаване на ценовите предложения по двете обществени поръчки, на основание на които са сключени горепосочените договори, дружествата са заложили ценообразуване, съобразено с икономическата обстановка в страната и са предвидили необходимите и предвидими рискове във финансово отношение, като по този начин са заложили офертната цена.

След датата на подаване на съответните ценови предложения и след подписване на договорите за изпълнение на двете обществени поръчки, настъпиха непредвидени форсмажорни обстоятелства – световната COVID пандемия и по-късно - военните действия в Украйна. На национално ниво тези обстоятелства доведоха до непредвидимо и рекордно увеличение с трайна тенденция на цените на основни материали и суровини, необходими за изпълнение на строително-монтажни работи, както и до шоково увеличение на цените на енергийните източници, горива, транспорт, складови услуги и други. Средната брутна работната заплата в частния сектор нарасна. Пренасянето на ценовия натиск в практически всички сектори на икономиката заедно с индексирането на заплатите, заради затегнатия пазар на труда, вещаят продължителен период на завишени нива на инфлацията. Поради динамичната пазарна ситуация на световно ниво, доставчици на стоки и услуги отказват да се ангажират с фиксирани цени по дългосрочни договори. Увеличението на цените, засегнало всички сектори на икономиката, се наблюдава в световен мащаб и е невъзможно да се прогнозира със сигурност кога темпът на прираст на инфлацията ще се забави, съответно и ръстът на цените. Съществуват множество хипотези по отношение на рекордните стойности на суровините по борсите, евентуални проблеми с доставките, продължаващо поскъпване на основни ресурси, недостиг на основни стоки и суровини, в случай на задълбочаващ се и продължителен военен конфликт в Украйна.

В резултат на гореописаното дружествата - изпълнители: „СК Билдинг“ АД (на обект „Строително-монтажни работи по изграждане на Туристически комплекс „Светът на траките“) и „ПИ ЕС ПИ“ ЕООД (на обект „Строително-монтажни и консервационно-реставрационни работи за обект Тракийска гробница и култов комплекс „Оструша“) срещат все по-задълбочаващи се трудности във финансово отношение, изразяващо се в значително превишаване на оферираните цени за изпълнение на поръчките, което създава пряка опасност за изпълнението и завършването на обектите.

Почти година отне подготовката и приемането на Методика за изменение цената на договор за обществена поръчка в резултат на инфлация, приетата с Постановление на Министерски съвет № 290 от 27.09.2022 г. С методиката се регламентират редът и условията за индексиране на договори, но не са посочени финансовите източници, от които бенефициентите ще използват допълнителен паричен ресурс, необходим за изпълнение на вече одобрените и договорирани проекти. Изчисленията на база методиката показват необходимост от индексиране от 50% и повече процента на вече актувано СМР по двата горепосочени договора. Увеличение с такъв процент е не само недопустимо съгласно Закона за обществените поръчки, то е непосилно за бюджета на Община Казанлък, не само защото размерът е много голям, но и защото не са предвидени в бюджета на общината, както и не е ясно какво ще се случи по отношение на държавния бюджет за 2023 г., заради политическата криза в страната.

В същото време проект „Светът на траките“ следва да бъде завършен, a към настоящия момент е на път да бъде блокиран поради сериозно финансово затруднение от страна на изпълнителите, които без сключване на анекси за увеличаване стойностите на договорите не биха могли да продължат работа и да спазят сроковете по тях.

В края на м. октомври 2022 г. бяха публикувани Указания за увеличаване размера на БФП по Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020 г. на основание индексиране на разходите по договори, сключени при условията на Закона за обществените поръчки, при инфлационни процеси (Указанието), с което се дава възможност на общините да индексират действащите договори за СМР, само в частта БФП с 15% от първоначалната стойност.

От „СК Билдинг“ АД постъпи искане за увеличение на стойността на Договор № Д07-8/19.02.2021 г. (ИСУН № BG16RFOP001-6.002-0002-C01-S29) над възможното 15% увеличение в частта БФП, допустимо за финансиране чрез БФП от УО на ОПРР, съгласно Указанието. Търсеното от строителя общо увеличение на стойността на договора е с 30%  (тридесет процента) от първоначалната му стойност с ДДС. Искането е подадено с Писмо вх. № 155-65-46/15.11.2022 г. и Писмо № 155-65-46/16.11.2022 г. с приложени фактури за покупка на основни материали използвани на обекта.

Oт „Пи Ес Пи“ ЕАД постъпи Писмо вх. № 155-65-47/17.11.2022 г. с искане за увеличение на Договор № Д07-3/18.03.2020 г. (ИСУН № BG16RFOP001-6.002-0002-C01-S01) с 35% от първоначалната му стойност с ДДС. Строителят е описал най-съществените пера от количествено-стойностната сметка с колко процента инфлацията се е отразила на техните единични цени. Всичко това е подкрепено с копия на покупни фактури за строителни материали.

Община Казанлък направи сравнение на цените спрямо оферираните по договорите за СМР и беше установено, че процентът на инфлация спрямо договорените цени варира между 5% и 351%. Беше направена проверка и на действащите в момента пазарни цени, което сравнение потвърди първоначалния извод, че търсеното от строителите увеличение на договорите е разумно, много добре обосновано и мотивирано.

Община Казанлък отчете, че видовете СМР изпълнявани на двата обекта са сходни и няма причина стойността на индексиране на договорите с двамата изпълнители да бъде с различен процент. Поради това се счита, че процентът на индексация, който би позволил нормалното завършване на обектите е 30% и за двата.

Предложеният размер на увеличение от ОПРР само на частта БФП по договори за СМР с 15% за обезпечаване увеличението на стойностите на сключените договори е добро начало, но не е решение.

Настъпилите непредвидени обстоятелства засягат дотолкова изпълнението на договорите, че е необходимо и задължително увеличението на договорените цени с повече от предвидените 15% индексация на частта БФП с безвъзмездно финансиране от ОПРР, с оглед запазване на равностойността на насрещните престации по договорите. Настъпването на изложените по-горе непредвидени и непредвидими обстоятелства от извънреден характер причинява прекомерно и противоречащо на правилата за честност, почтеност и коректност несъответствие между престациите на страните по сключените договори. Съществуващите правоотношения са засегнати от външни, форсмажорни обстоятелства, превръщащи изпълнението на задълженията в първоначалния им вид в изцяло несъвместимо с принципите за справедливост и добросъвестност.

Налице са предпоставките на чл. 116, ал. 1, т. 3 от ЗОП, тъй като гореописаните обстоятелства не са могли да бъдат предвидени при полагане на дължимата грижа, а в същото време възниква необходимост от изменение, което не води до промяна на предмета на договора, но е необходимо с оглед запазване на икономическия баланс на договорните отношение.

 

Разпределението за Договор № Д07-8/19.02.2021 г. (ИСУН № BG16RFOP001-6.002-0002-C01-S29) би се получило както следва:

1. Стойност по сключения договор: 3 287 443,67 лв. с ДДС, разпределено:

1.1. БФП: 2 098 509,41 лв. с ДДС;

1.2. ФИ: 1 188 934,26 лв. с ДДС.

2. Стойност на договора с увеличение от 30%: 4 273 676,77 лв. с ДДС, разпределено:

2.1. БФП: 2 413 285,82 лв. с ДДС;

2.2. ФИ: 1 860 390,95 лв. с ДДС.

3. Разпределение на необходимото увеличение за достигане на 30% увеличение на първоначалната стойност на договора:

3.1. БФП: 314 776,41 лв. с ДДС;

3.2. ФИ: 671 456,69 лв. с ДДС.

 

Разпределението за Договор № Д07-3/18.03.2020 г. (ИСУН № BG16RFOP001-6.002-0002-C01-S01) би се получило както следва:

1. Стойност по сключения договор: 1 443 121,74 лв. с ДДС, разпределено:

1.1. БФП: 1 443 121,74 лв. с ДДС;

1.2. ФИ: 0,00 лв. с ДДС.

2. Стойност на договора с увеличение от 30%: 1 876 058,26 лв. с ДДС, разпределено:

2.1. БФП: 1 659 590,00 лв. с ДДС;

2.2. ФИ: 216 468,26 лв. с ДДС.

3. Разпределение на необходимото увеличение за достигане на 30% увеличение на първоначалната стойност на договора:

3.1. БФП: 216 468,26 лв. с ДДС;

3.2. ФИ: 216 468,26 лв. с ДДС.

 

Съгласно Указанието, на 22.12.2022 г. Община Казанлък процедира към УО на ОПРР искане за увеличение на стойността АДБФП с 531 244,67 лв., осигурени като безвъзмездна финансова помощ, представляващи: увеличение на стойността на сключения Договор № Д07-8/19.02.2021 г. (ИСУН № BG16RFOP001-6.002-0002-C01-S29) в частта БФП с 15% (петнадесет процента) от първоначалната стойност и увеличение на стойността на сключения Договор № Д07-3/18.03.2020 г. (ИСУН № BG16RFOP001-6.002-0002-C01-S01) с 15%.

На основание чл. 117а, във връзка с чл. 116, ал. 1, т. 3 от ЗОП, е обосновано подписването на Допълнителни споразумения с изпълнителите за индексация на стойността на Договор № Д07-8/19.02.2021 г. (ИСУН № BG16RFOP001-6.002-0002-C01-S29), сключен между Община Казанлък и „СК Билдинг“ АД, с предмет „Строително-монтажни работи по изграждане на Туристически комплекс „Светът на траките“ и на стойността на Договор № Д07-3/18.03.2020 г. (ИСУН № BG16RFOP001-6.002-0002-C01-S01), сключен между Община Казанлък и „ПИ ЕС ПИ“ ЕООД, с предмет „Строително-монтажни и консервационно-реставрационни работи за обект Тракийска гробница и култов комплекс „Оструша“, в рамките на проект BG16RFOP001-6.002-0002 „Светът на траките" по Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020 г., съгласно Методика за изменение цената на договор за обществена поръчка в резултат на инфлация.

Необходимото увеличение на размера на дългосрочния кредит, отпуснат от ДЗЗД „Фонд за устойчиви градове” на Община Казанлък с Договор за финансиране на допустим проект № 19F-001851/07.08.2019 г. и Допълнително споразумение № 1/18.07.2022 г., е с 821 793,20 лв., представляващи необходимата сума за достигане на общо увеличение от 30% увеличение на стойността по Договор № Д07-8/19.02.2021 г. (ИСУН № BG16RFOP001-6.002-0002-C01-S29) и Договор № Д07-3/18.03.2020 г. (ИСУН № BG16RFOP001-6.002-0002-C01-S01), извън увеличението на безвъзмездната финансова помощ. Това представлява сумата от: увеличението с допълнителни 15% на частта БФП по Договор № Д07-8/19.02.2021 г. (ИСУН № BG16RFOP001-6.002-0002-C01-S29), увеличение с 30% на частта ФИ по Договор № Д07-8/19.02.2021 г. (ИСУН № BG16RFOP001-6.002-0002-C01-S29), увеличение с допълнителни 15% по Договор № Д07-3/18.03.2020 г. (ИСУН № BG16RFOP001-6.002-0002-C01-S01), приспадане на неангажиран ресурс по кредита в размер на 66 131,75 лв.

Основните параметри по кредита, приети с Решение № 1081/27.06.2019 г. на Общински съвет – Казанлък, се запазват, като се променя единствено максималният размер на дълга – било до 2 000 000 лв. (два милиона лева) - става до 2 900 000 лв. (два милиона и деветстотин хиляди лева):

Максимален размер на дълга – до 2 900 000 лв. (два милиона и деветстотин хиляди лева)

Валута на дълга – лева

Вид на дълга – дългосрочен дълг, поет с договор за общински заем

Условия за погасяване:

- Срок на погасяване – до 192 месеца, считано от датата на подписване на договора, с гратисен период до 36 месеца от подписване на договора.

- Източници за погасяване на главницата – от приходите, генерирани по проекта и от собствени бюджетни средства

Максимален лихвен процент – Референтен лихвен процент на ОББ за бизнес клиенти плюс максимална надбавка от 1,8 %

Други такси, наказателни лихви, неустойки и разноски:

- Такса ангажимент - до 0,5% на годишна база върху размера на неусвоената част от 41% от размера на кредита

- Такса управление – до 0,25 % на годишна база (начислява се върху 41% от размера на кредита – до неговото усвояване и върху остатъчната главница, след усвояването на кредита)

- Наказателна надбавка при просрочие – лихвения процент по финансирането, плюс надбавка от 5 % на годишна база.

- Такса за предсрочно погасяване - при предсрочно погасяване, извършено със собствени средства - до 1,5%; при предсрочно погасяване със средства, различни от собствените - до 5,0%; след 12.2023 г. – без такса за предсрочно погасяване

• Начин на обезпечение на кредита:

- Учредяване на залог върху настоящи и бъдещи парични вземания, представляващи настоящи и бъдещи приходи на община Казанлък, постъпващи по основната бюджетна сметка, вземанията за наличностите по която, настоящи и бъдещи, също са обект на особен залог;

- Учредяване на обезпечение по ЗДФО под формата на залог на вземания по сметката, която ще бъде открита в ОББ.

В съответствие с разпоредбите на Закона за общинския дълг, Община Казанлък организира и проведе публично обсъждане с граждани и заинтересовани страни за намерение за поемане на дългосрочен общински дълг на 08.12.2022 г. в Зала 6 на Общинска администрация – Казанлък, ул. „Розова долина” № 6 от 16:30 ч. Приложение 1 към настоящия доклад е Протокол от обсъждането, ведно с присъствен списък на участниците в него.

Община Казанлък разполага с Актуално становище № 959/21.12.2022 г., относно необходимостта от комбинирана подкрепа и размер на безвъзмездната финансова помощ за осигуряване на жизнеспособност на проект „Светът на траките“ от Фонд за устойчиви градове ДЗЗД (Приложение 2).

Съгласно разпоредбата на чл. 17а, ал. 2 от Закона за общинския дълг (ЗОД), е възможно вземането на Решение от Общински съвет – Казанлък, предвид, че с цитираната разпоредба се разрешава поемане на дългосрочен дълг след изтичане на 39 месеца от избиране на общинския съвет, когато същия е поет за финансиране на проекти чрез финансови инструменти по смисъла на чл. 2, т. 11 от Регламент 1303/2013 от финансови посредници, избрани от "Фонд мениджър на финансови инструменти в България" ЕАД въз основа на открита, прозрачна, пропорционална и недискриминационна процедура.

Процедура за избор на финансова или кредитна институция, или финансов посредник в съответствие с чл. 19 от ЗОД е неприложима. В настоящия случай е на лице предвиденото в разпоредбата на чл. 19а от същия закон изключение, според което избор на финансова или кредитна институция, или финансов посредник не се прилага за финансиране на проекти чрез финансови инструменти по смисъла на чл. 2, т. 11 от Регламент 1303/2013 от финансови посредници, избрани от "Фонд мениджър на финансови инструменти в България" ЕАД въз основа на открита, прозрачна, пропорционална и недискриминационна процедура. Финансовият посредник „Фонд за устойчиви градове” ЕАД е избран с Решение № ОП-Д-49/13.08.2018 г. на Изпълнителния директор на "Фонд мениджър на финансови инструменти в България" ЕАД, след проведена обществена поръчка в съответствие със Закона за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове, Закона за обществените поръчки и друга приложима нормативна уредба, в съответствие с националното и европейско законодателство.

Взимането на Решение на Общински съвет - Казанлък е необходимо условие за сключване на Анекс към Договор № 19F-001851/07.08.2019 г. за финансиране на допустим проект между Община Казанлък и „Фонд за устойчиви градове” ДЗЗД, за да се индексира стойността на Договор № Д07-8/19.02.2021 г. (ИСУН № BG16RFOP001-6.002-0002-C01-S29), сключен между Община Казанлък и „СК Билдинг“ АД, с предмет „Строително-монтажни работи по изграждане на Туристически комплекс „Светът на траките“ и на стойността на Договор № Д07-3/18.03.2020 г. (ИСУН № BG16RFOP001-6.002-0002-C01-S01), сключен между Община Казанлък и „ПИ ЕС ПИ“ ЕООД, с предмет „Строително-монтажни и консервационно-реставрационни работи за обект Тракийска гробница и култов комплекс „Оструша“, за нормалното и успешно завършване на строителните дейности по проект BG16RFOP001-6.002-0002 „Светът на траките" по Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020 г. С оглед краткия срок за реализиране на проекта считам, че въпросът е с неотложен характер. Максимално бързото вземане на решение, би дало възможност за навременна реализация на проекта, чрез изпълнение на всички дейности по него.“

Общински съвет - Казанлък, на основание чл.21, т.10 от ЗМСМА, чл.17, във връзка с чл.17а, ал.2 и чл. 19а от Закона за общинския дълг и във връзка с изпълнение на проект „Светът на траките“ по Оперативна програма „Региони в растеж 2014-2020 г.“, по процедура BG16RFOP001-6.002 “Развитие на туристически атракции“ по приоритетна ос 6 „Регионален туризъм“,

 

Р Е Ш И:

I. Изменя Решение № 1081/27.06.2019 г. на Общински съвет - Казанлък, в частта му както следва:

 

Било:

 • Максимален размер на дълга – до 2 000 000 лв. (два милиона лева)

Става:

• Максимален размер на дълга – до 2 900 000 лв. (два милиона и деветстотин хиляди лева)

В останалата си част Решение № 1081/27.06.2019 г. на Общински съвет - Казанлък остава непроменено.

 

Настоящият акт да се изпрати на Областния управител на Област Стара Загора, Кмета на Община Казанлък  и обществения посредник в седемдневен срок от  приемането му.

Препис от решението да сe изпрати на Районна прокуратура - Казанлък за преглед по реда на общия надзор за законност.

Настоящият акт може да се върне за ново обсъждане на Общинския съвет по чл. 45, ал. 5, изр. 1 от ЗМСМА в седемдневен срок от получаването му.

Настоящият акт може да се обжалва в 14-дневен срок пред Административен съд – Стара Загора.

Адресат на акта: Кметът на Община Казанлък.

Участвали в поименно гласуване 32 общински съветници, от които „За” 29.

Вярно с оригинала!

ПРОТОКОЛИСТ:                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ОбС: (п)

(гл. спец. М. НИКОЛОВА)                                  (НИКОЛАЙ ЗЛАТАНОВ)



публ: 11/01/2023 г.