РЕШЕНИЕ
№ 145
взето на заседание на Общински съвет - Казанлък,
проведено на 15.04.2020 г., Протокол № 8
Относно: ОС_398/07.04.2020 г. - Доклад от Галина Стоянова - кмет на общината с проект за решение относно антикризисни мерки за преодоляване на последиците от обявеното извънредно положение в страната и одобряване на допълнителни средства за обезпечаването им.
1. С вх. № ОС-403/09.04.2020 г. към доклада е приложена Заповед № 217/07.04.2020 г. от д-р Кети Маналова-Владкова - управител на МБАЛ "Д-р Христо Стамболски" ЕООД, гр. Казанлък.
2. С писмо вх. № ОС-406/10.04.2020 г., вносителят прави корекции в мотивите и в проекта за решение на доклада.
3. С писмо вх. № ОС-409/14.04.2020 г., вносителят допълва и редактира т. I и т. VI от проекта за решение.
Мотиви: Кметът докладва пред общинските съветници: „ I. Във връзка с борбата с разпространението на коронавирус - COVID-19 и създалата се икономическа ситуация Община Казанлък изготви пакет от антикризисни мерки, които да преодолеят последствията от пандемията. Антикризисният пакет от мерки предвижда да подпомогне социалнослабите граждани, най-засегнатите представители на малкия и среден бизнес в общината, градския транспорт. В пакета е включено и подпомагане на бъдещото Инфекциозно отделение към МБАЛ „Д-р Христо Стамболски“ – Казанлък с нужното му оборудване, както и допълнително заплащане за труда на персонала в отделението, хранене и настаняване в общински жилища. Сформирани са екипите от лекари и медицински служители, които ще работят в отделението, което предстои да бъде разкрито съгласно препоръките на Националния оперативен щаб.
Пакетът включва:
1. Средства в размер на 26 800 лева от бюджета на Община Казанлък за 2020 г. да бъде закупен един респиратор за нуждите на отделението към МБАЛ „Д-р Христо Стамболски“, гр. Казанлък, създадено по препоръките на Националния оперативен щаб. От постъпилите средства в дарителската сметка на Общинска администрация ще бъдат осигурени още два такива респиратора, както и пет броя апарата за дистанционно проследяване на пациенти от „Чек Поинт - Кардио“ – с обща стойност 70 540 лв. Сформираните медицински екипи от лекари, сестри и санитари са преминали нужното обучение по процесите на работа с “Чек Поинт” – апаратура.
2. Финансово подпомагане на персонала в отделението, определен със Заповед № 217 от 07.04.2020 г. на управителя на дружеството (19 броя лекари, медицински сестри и санитари), тяхното ежедневно хранене и настаняването им в общински жилища за периода на карантината. За финансово подпомагане на екипите на „първа линия“ Общината предвижда 38 000 лв. като субсидиране към МБАЛ-Казанлък. На всеки от екипа да се начислят по 1 000 лева месечно към работните им заплати, съгласно график за положен труд утвърден от управителя на МБАЛ-Казанлък. Храненето и настаняването в жилища да се осигури от издръжката на общинска администрация.
3. Увеличаване бюджета за еднократните помощи с 30 000 лева във връзка с еднократно финансово подпомагане в размер на 250 лв. за лица от следните целеви групи: самотноживеещи възрастни хора и самотни родители, които сами отглеждат децата си, без каквито и да е било доходи от социално подпомагане и бюро по труда, съгласно приложено процедура към доклада.
4. Освобождаване от наемни вноски и тротоарни такси от 01.04.2020 г. на наематели на общински обекти – ресторанти, питейни заведения, временно поставяеми съоръжения /кафеавтомати/, тротоарно право, спортни клубове, клубове за занимания с деца, обществени бани, които не са извършвали търговска дейност по време на извънредното положение срещу предоставяне на декларация и служебна проверка.
Прогнозното намаление на приходите от тези наематели за бюджет 2020 г., във връзка с мярката е 88 000 лева, от които 37 400 лева за м. април и 50 600 лева за м. май.
5. Дотация на обществения транспорт с 20 645 лв. за месец март, съгласно приложение и становище към доклада.
6. Дезинфекция на улици и обществени места на територията гр. Казанлък и останалите населени места от общината - 36 000 лв.
7. До 30 юни 2020 г. да се удължи срокът за ползване на 5 % отстъпка от дължимата от физически и юридически лица такса битови отпадъци, при условие, че се заплаща годишната такса.
8. Патентния данък да бъде преизчислен за времето на извънредно положение, за периода, в който не е извършване дейност, налогът да се възстанови пропорционално. (чл.61л. от ЗМДТ).
9. Разрешителни за водоползване на минерална вода за хотели, обществени бани и басейни да бъдат освободени от заплащане на годишно заявеното водно количество, пропорционална на периода на извънредно положение.
Намалението на приходите от водоползване за 2020 година ще се отразят на Бюджета 2021 година.
Към месец март 2020 година изпълнението на приходната част на бюджета спрямо плана е 19,8%. За същия период през 2019 година изпълнението на плана е 23%. Спадът в изпълнението е реализиран само са за последните десет дни от месец март. Само за първите три дни от месец април приходите са с 47,61% по-малко от проходите за първите три работни дни на април 2019 г.
Събираемостта на приходите от такса битови отпадъци също е с три процента по-малко за периода март 2020 г. спрямо март 2019 г., като в началото на април продължава да пада. Данъчните приходи са с над 88 хил. лв. по-малко, приходите от услуги с над 45 хил. лв. по-малко, приходите от разпореждане със собственост със 150 хил. лв. по-малко.
Въпреки това, във връзка с покриване на разходите по пакета от антикризисни мерки, предлагам трансфериране по разходната част на бюджета за 2020 г. При актуализация на бюджета към шестмесечието на 2020 г. и след придобиване на по-ясна представа за приходите от разпореждане с общинска собственост ще бъде прецизирана основно разходната част и най-вече в частта на Инвестиционната програма на Общината.
Общата прогнозна сума за покриване на пакета от антикризисни мерки от бюджета на Общината възлиза на 251 445 лева.
Средствата могат да бъдат осигурените от:
Във връзка с обявеното кризисно положение и забраната за културни, спортни и други мероприятия, както и затварянето на учебни и детски заведения, предлага, остатък от средствата да се компенсира от:
II. Предлагам изменение по Инвестиционна програма на Община Казанлък за 2020 година във връзка с следните обстоятелства:
1. Община Казанлък е на ниво кандидатстване за основен ремонт на покрива и укрепване на основи и конструкция на Читалище „Светлина“ в гр. Шипка. Във връзка с това е нужно финансиране на строителния и авторския надзор на обекта със сумата от 8 000 лева. Средствата могат да бъдат компенсирани от подпараграф 10-15 „Материали“ на дейност „619 Други дейности по жилищното строителство, благоустройството и регионалното развитие“.
2. ДКЦ-Поликлиника – Казанлък ЕООД е одобрена като бенефициент от Национален доверителен екофонд за внедряване мерки за енергийна ефективност. Във връзка с това безвъзмездната помощ в размер на 85% или 757 084 лева ще получи директно търговското дружество. Петнайсетте процента съфинансиране в размер на 150 649 лева ще разделят основен ремонт на идеалните части на Община Казанлък в размер на 17 045 лева и капиталов трансфер към ДКЦ-Поликлиника със сумата от 133 604 лева.
ІIІ. Предвид обявеното извънредно положение в страната бе направен финансов анализ, от който става ясно, че намалението на приходната част в бюджета на Община Казанлък за 2020 г. за м. април и м. май ще бъде в размер над 690 хил. лв.
Въведените мерки по прогноза за месеците април и май ще се отразят най-значително в намаление на приходите от продажба на услуги на Община Казанлък и всички културни институти – с над 300 хил. лв., като за месец април се предвиждат спад с около 95 хил. лв., а за месец май с около 205 хил. лв. Кризисното положение ще се отрази на данъчните приходи с около 88 хил. лева, приходи от наеми със спад от 34,4 хил. лева, приходи от за ползване на пазар, тържища, панаири, тротоари, улични платна и други с 53,6 хил. лева, приходи от ползване на детски градини, детски ясли и други по здравеопазването с близо 130 хил. лв., приходи от административни и технически услуги – 37 хил. лв., приходи от паркомати, смс-паркиране, блокаж/деблокаж с 48 хил. лв. за двата месеца.
Във връзка с предотвратяване и ликвидиране на последиците от форсмажорните обстоятелства Ви предлагам да бъде взето решение за теглене на кредит за оборотни средства (овърдрафт) в размер на 1 000 000 лева, който ще се използва при временен недостиг на средства, необходими за разплащания свързани с дейността на Община Казанлък.“
Общински съвет - Казанлък, на основание чл. 21, ал.1, т.6, т.7, т. 8, т.10 и т. 23, чл. 52, ал. 1 от ЗМСМА, чл. 6 б от ЗМДВИП, чл. 124, ал.2 oт Закона за публичните финанси, чл. 3, т. 7, чл. 5, т. 3, чл. 13, ал. 1, чл. 16 и чл. 17 от Закона за общинския дълг, чл. 2, ал. 2, ал. 5, т. 1 и чл. 25, ал. 2, чл. 35, чл. 37, ал. 1, т. 3 от Наредба № 28 на Общински съвет – Казанлък за условията и реда за съставяне на бюджетната прогноза за местни дейности, за съставяне, приемане, изпълнение, изменение и отчитане на общинския бюджет и за управление на общинския дълг, § 1а, т. 4 от ПЗР на Закона за нормативните актове, § 133, ал. 10, т. 1 от Закона за водите, чл. 73 и чл. 74 във вр. с чл.60 от Административнопроцесуалния кодекс,
Р Е Ш И:
1.2. За местни дейности общо приходи в размер от 27 979 972 лева на 27 193 428 лева, в т.ч.:
1.2.1. Приходи за местни дейности, съгласно Приложение №2, в размер от 18 069 399 лева на 17 282 855 лева, в т.ч.:
12.1.1 Данъчни приходи в размер от 5 432 500 лева на 5 420 500 лева;
1.2.1.2. Неданъчни приходи в размер от 11 859 815 лева на 11 771 815 лева.
1.2.1.3. Помощи и дарения от страната в размер от 777 084 лева на 90 540 лева.
2.2. За местни дейности - общо разходи в размер от 27 979 972 лева на 27 193 428 лева, в т.ч.:
2.2.1. За местни дейности в размер от 25 373 949 лева на 25 336 489 лева, разпределени по функции, дейности и параграфи, съгласно Приложение №4
2.2.2. За допълнително финансиране със средства от собствените приходи и от изравнителната субсидия, на делегираните от държавата дейности в размер от 2 606 023 лева на 1 856 939 лева, разпределени по функции, дейности и параграфи, съгласно Приложение №5.
9. Утвърждава Лимит за поемане на нов Общински дълг през 2020 година в размер от 7 850 935 лева на 8 850 935 лева и максимален размер на общинския дълг към 31.12.2020 година (чл. 39 от ЗПФ) - от 7 850 935 лева на 8 850 935 лева, в т.ч:
- за финансиране по проект ОПРР „Интегриран градски транспорт“ от Фонд за органите на местното самоуправление в България - ФЛАГ ЕАД в размер на 1 550 000 лева
- за финансиране по проект ОПРР, „Светът на траките" от Фонд „Мениджър на финансови инструменти в България“ ЕАД в размер на 1 921 935 лева
- за финансиране по проект ОПРР „Светът на траките" от Фонд за органите на местното самоуправление в България - ФЛАГ ЕАД в размер на 4 379 000 лева;
- за оборотни средства (овърдрафт) от Общинска банка АД, при временен недостиг, необходими за разплащания свързани дейността на Община Казанлък - 1 000 000 лева.
13. Изменя Инвестиционна програма на Община Казанлък за 2020 година в размер на от 9 352 414 лева на 8 700 670 лева, съгласно Приложение №13.
35. Изменя помощи по решение на Общинския съвет в размер от 15 000 лева на 45 000 лева, като добавя към точката поредно тире:
46. Утвърждава средства в размер до 20 645 лева за осигуряване на дотация на транспортната услуга на Община Казанлък за месец март 2020 г., във връзка с въведените антикризисни мерки, отразени в Приложение № 4.
47. Общински съвет – Казанлък упълномощава Кмета на община Казанлък да сключи споразумение с превозвачите по договора за обществен транспорт за стойността на дотацията.
2. Възлага и делегира права на Кмета на Община Казанлък да подготви искането за кредит, да го входира за разглеждане в Общинска банка АД. Да подпише договора за кредит и договорите за залог, както и да извърши всички останали необходими правни и фактически действия за изпълнение на решението по т. VI.1.
VII. Допуска предварително изпълнение на настоящото решение с цел защита на особено важни обществени интереси за адресатите на предложените мерки. Мерките посочени в настоящото решение са свързани с облекчаване на тежестта от последиците от въведеното в страната извънредно положение, което представлява тежка извънредна ситуация, свързана с общественото здраве. Последиците от несвоевременното прилагане на предвидените мерки ще бъдат причиняване на вреди за много граждани и организации на територията на община Казанлък.
Настоящият акт да се изпрати на Областния управител на Област Стара Загора, Кмета на Община Казанлък и обществения посредник в седемдневен срок от приемането му.
Препис от решението да сe изпрати на Районна прокуратура - Казанлък за преглед по реда на общия надзор за законност.
Настоящият акт може да се върне за ново обсъждане на Общинския съвет по чл. 45, ал. 5, изр. 1 от ЗМСМА в седемдневен срок от получаването му.
Настоящият акт може да се обжалва в 14-дневен срок пред Административен съд – Стара Загора.
Адресат на акта: Кметът на Община Казанлък за всички задължени лица.
Участвали в поименно гласуване 36 общински съветници, от които „За” 36.
Вярно с оригинала!
ПРОТОКОЛИСТ: ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ОбС: (п)
(Гл. спец. Д. МАРКОВА) (НИКОЛАЙ ЗЛАТАНОВ)